Vision
Den brinnande sjön är genremässigt egentligen en thriller, men med en annan vinkling än vanligt, både ämnesmässigt, tematiskt och strukturellt.
Manuset börjar förhållandevis traditionellt för att via kopplingar övergå i den mer relationsbundna historien mellan Erika och Jessica. I det skedet lägger sig handlingslinjen (utredningen) först lite bakom och senare parallellt med relationslinjen för att i slutet komma mer i fokus igen.
Med detta vill jag uppnå en berättelse som är klart mer fasetterad och mer intressant än att bara följa en utstakad handlingslinje som inte påverkar personerna runt den.
Manuset byggs mer upp runt andra konflikter än vad som är vanligt i filmer om mordutredningar, då tyngdpunkten till viss del även ligger lika mycket på Erikas person som runt själva mordutredningen hon jobbar med. Det är ju givetvis utredningen i sig som dock startar upp, driver historien framåt och avslutar allting.
Just detta annorlunda upplägg: en traditionell setting (en polis i en mordutredning) där det tillförs en annorlunda vinkling (hon dras in i en relation med en annan kvinna i utredningen) breddar historien och gör det hela mer spännande.
Den brinnande sjön är alltså utåt sett en historia om en mordutredning och jakten på en seriemördare, men det är även en historia om Erika som tvingas till förändring i samband med denna mordutredning. Hon ställs inför en omtumlande upptäckt vid en viss tidpunkt i livet och måste omvärdera sig själv och våga möta sin insikt och acceptera den för att gå vidare.
Jag har så här långt försökt göra en intressant, angelägen och samtidigt spännande och underhållande historia och jag är säker på att filmen kommer att hitta en bred publik.